Başkanımız Kantarcı'nın Zeytinyağı Pazarı Açılış Konuşması

Yönetim Kurulu Başkanımız Benhan İbrahim Kantarcı 3 Kasım 2017 tarihinde Zeytin Hasat Günleri kapsamında açılan Zeytinyağı Pazarı açılışında şöyle konuştu:

" Bu yıl 13. sünü düzenlediğimiz Ayvalık Uluslararası Zeytin Hasat Günleri Zeytinyağı Pazarına hoşgeldiniz.  Ayvalık Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı  olarak şahsım ve Odam adına sizleri sevgi ve saygıyla selamlıyorum.

Sözlerimin başında belirtmek isterim ki Hasat Günlerimiz ilk olmanın öncülüğü ve yılların birikimiyle alanını her yıl daha da genişletiyor. Üreticilerimiz, işletmelerimiz, sanayicilerimiz, kendi markalarını yaratan işadamlarımız , ithalatçılarımız, ihracatçılarımız, sanatçılarımız, medya mensuplarımız ve elbette halkımız şenliğimize her yıl daha da yoğun olarak katılıyor.

Şenlik boyunca Ayvalık olağanüstü bir canlılık yaşıyor ve bu bizleri çok mutlu ediyor. Hedeflerimiz ilk günden beri aynı: öncelikli hedefimiz Ayvalık Coğrafi İşaretli zeytinyağının dünyaca ünlü kalitesine dikkat çekmek. Zeytinyağımıza sadece ülkemizde değil tüm dünyada yeni pazarlar kazandırmak, aynı zamanda ülkemizdeki zeytinyağı tüketimini artırmak. Bu konuda Zeytinyağı Pazarımız çok önemli bir işlev kazanmış durumda. Özellikle yeni hasat yağlarının satışa sunulduğu bu Pazar hiç kuşkusuz dünyaca ünlü Ayvalık zeytinyağının adını çok daha geniş bir alana yayarak bilinirliliğinin ve dolayısıyla pazar payının artmasını beraberinde getiriyor.



Üç  gün sürecek Hasat Günlerimiz kapsamında düzenlenecek söyleşi ve panellerde ülkemizdeki zeytinyağı üretim ve tüketimini artırmanın yollarını, kaliteli ve iyi zeytinyağı üretmek için yapılması gerekenleri tartışacağız.

Zeytinyağının insan sağlığı için nasıl vazgeçilmez olduğunu ve bu yıl belirlediğimiz "Ulusal Değer Zeytinyağı, Küresel Hedef Bütün Dünya" temamızdan yola çıkarak Ayvalık Coğrafi İşaretli zeytinyağımızı nasıl dünyaya taşıyabileceğimizi, bunun için zeytin üreticimiz ne yapması gerektiğini, sanayicimiz, tüccarımız, ihracatçımız ve ithalatçımızın dünyaya açılırken hangi stratejileri izlemeleri gerektiği üzerinde duracağız.

Hasat Günlerinin ikinci hedefi ise doğasıyla, tarihiyle mimarisiyle ve lezzetleri ile sıra dışı güzellikler bulunduran Ayvalık'a dünyanın dikkatini çekerek kentimizin turizm canlılığını daha geniş bir zaman dilimine yaymak. Çünkü Ayvalık bunu fazlasıyla hak ediyor.

Kentimizin iki ana geliri var turizm ve zeytincilik. Her ne kadar üst kimliğimiz ve marka bilinirliliğimiz zeytinyağı ise de gelirimizin % 70 i turizm, % 30 u zeytin ve zeytinyağıdır. Bu bağlamda bu iki değerimizi beraber değerlendirmeliyiz.  2017 yılı turizm sezonunun sonu ve 2017-2018 zeytin sezonunun başlangıcı olan bugünlerde geriye dönük bir özeleştiri yapacak olursak maalesef 2017 turizm sezonu için iyi bir performans sergileyemedik. Bizler ticaret erbabı olarak şuna karar vermeliyiz;  Ayvalık'ta katma değeri yüksek bir turizm ve zeytinyağı üretimi ve ticareti mi hedefliyoruz?

Tabii ki hedefimiz, hayalimiz Ayvalık olarak bir dünya markası yaratmak, bakınız dünyada çok az bölgede olan değerler bizde mevcut. Doğal güzelliklerimiz, tarihi dokumuz, su altı zenginliklerimiz, çam ormanlarımız, gastronomi, turizmimiz ve zeytinyağımız.

Öncelikle ve açıkça ifade etmeliyim ki hem turizmde hem zeytinyağında bizim temel sorunumuz yeterince markalaşamamak. Bu yüzden zeytinyağı üreticisi ürettiği zeytinyağını katma değerli olarak satamıyor. Oysa Türkiye'nin zeytinyağı da AB ülkeleri ile rekabet etmesinin yolu markalaşmaktan geçiyor. Öncelikli vizyonumuz hepsi birbirinden kaliteli kendi markalarını yaratarak dünya pazarlarına açılmak olmalı. Zeytinyağı global tüketime sahip olan bir ürün. Özellikle Akdeniz ülkelerinde yetişmesine rağmen son yıllarda Akdeniz dışındaki ülkelerde de üretilmeye başlandı. Ancak toplam dünya rekoltesinde Akdeniz dışındaki ülkelerin toplam payı % 2-3 civarında. Son 10 yıldır zeytinciliğe yapılan yatırımlarla zeytinyağı üretiminde dünya ikinciliğini hedefleyen ülkemizin ilk hedefi kaliteli zeytinyağı üretimi olmalı. Üreticimiz AB standartlarında bilinçlendirilmeli ve desteklenmeli.

Ayvalık'ta 2016-2017 yılı yaklaşık üretim 5 bin ton olarak gerçekleşmiştir.

Ekim 2017 tarihine kadar ATO laboratuvarından 219 ton zeytinyağına coğrafi işareti tescili onaylanıp hologram verilmiştir. Bu sonuç bize kaliteli zeytinyağı üretiminin önemini bir kez da daha vurgulamaktadır.

Ticaret Odası olarak bundan 13 yıl önce bir şey hayal ettik. Zeytinyağımıza coğrafi işaret tescili alıp bir dünya markası yaratmak. Bu yolda emin adımlarla ilerlemekteyiz. 10 ay önce Metro Grup Gıda Kategori bölümü ile başlatmış olduğumuz çalışmada coğrafi işaretli zeytinyağımıza Avrupa Birliği tescili almak için yola çıktık. Bu konudaki çalışmalarımız çok hızlı bir şekilde ilerlemektedir. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği , TOBB Üniversitesi ve Balıkesir Üniversitesi projemize akademik destek vermektedir.

2018 yılının ilk çeyreğinde resmi başvurumuzu yapmayı planladık.

Zeytinyağı sektörünün tabii ki bir çok sorunu var, zeytincilik yasasından başlayan tahşiş, sahtecilik, merdiven altı üretim, kooperatif destekleme, markalaşamamak ile devam eden sorunlarımızı çözmek için üretimden tüketime kadar sektörün bir bütün halinde hareket etmesinin şart olduğuna inanıyoruz. Son yıllarda hem ulusal hem de yerel firmalarımızın zeytinyağı adına göstermiş oldukları olumlu gelişmelerinde memnuniyetle izliyoruz. Nisan 2017 tarihinde Belediyemiz ve 8 firmamızla katılmış olduğumuz Olivtech 2017 Zeytinyağı Fuarı sektörümüz için çok önemliydi. Asıl hedefimiz coğrafi işaretli zeytinyağımıza AB tescili de onaylandıktan sonra uluslar arası bir fuara katılmak olmalı.

Firmalarımızın hem turizmde hem zeytinyağı sektöründe her geçen yıl çıtayı daha yukarıya taşıyacağına inanıyoruz. Bu bağlamda kentimizin markalaşmak adına dünyada hak ettiği yere geleceğinden eminiz.

Biz hep birlikte bunun mücadelesini vermeliyiz.

Bu aynı zamanda Türkiye'de zeytinyağı sektörüne bakış açısının köklü bir değişimden geçmesi anlamına geliyor. Türkiye'nin sadece dökme zeytinyağı ihracatı yapmasından öte marka katma değerli, kutulu zeytinyağı ihracatına öncelik vermesinin önemi her geçen gün artıyor.

Burada verimlilik, kalite, ARGE teknolojisi ve pazarlama stratejileri gibi rekabetçi etkenlerin öneminin artmasının yanında Ayvalık olarak coğrafi işareti zeytinyağımızın iç pazar ve dünya pazarlarında AB tescili ile taçlandırmamız sektörümüze zeytinyağı pazarına inanılmaz bir ivme kazandıracaktır.

Evet Hasat Günlerimizin temel amaçlarından biri de sorunları dile getirmek ve çözüm önerilerini masaya yatırmak. Bugün de Akçapınar köyünde üreticilerimizle ve birbirinden değerli uzman konuklarımızla bunu yapacağız. Onların görüşlerinden sonuçlar çıkaracağız, kendilerine bizlerle beraber oldukları için içtenlikle teşekkür ediyorum. 13 yıldır bizlerle beraber bu etkinliğe aralıksız ev sahipliği yapan, her yıl etkinliğimizin üzerine üretim, kalite, pazar payı, markalaşma, inovasyon ve daha bir çok gelişime her yıl bir taş daha koyarak yolumuza beraber devam ettiğimiz birbirinden değerli firmalarımıza, sponsorlarımıza, kaymakamlığımıza, belediyemize, değerli yerel ve ulusal basınımıza, bizlere her zaman destek olan halkımıza, ayrıca emeği geçen profesyonel ekibimize, oda personeli ve yönetici arkadaşlarımıza çok teşekkür ediyorum.

2017-2018 yılı hasadının bereket, sağlık, barış ve mutluluk getirmesini dilerim.

Saygılarımla "

Adres: Fevzipaşa Mah. Eski PTT Sokak No:10 Ayvalık - Balıkesir   /   Tel: 0 266 312 56 60 - 0 266 312 15 17   /   Faks: 0 266 312 22 83   /   Eposta: Bu e-Posta adresi istenmeyen posta engelleyicileri tarafından korunuyor. Görüntülemek için JavaScript etkinleştirilmelidir.